خانه / آموزش سئو / زیر دامنه در برابر زیر فهرست

زیر دامنه در برابر زیر فهرست

زیر دامنه در برابر زیر فهرستReviewed by ali khazraei on Nov 15Rating: 5.0زیر دامنه در برابر زیر فهرستیکی از نکاتی که باید به آن در سئو توجه کرد زیر دامنه در برابر زیر فهرست است .

ULR یک سایت برای سئو مهم است اما اجزای ساختار یک سایت که بر SEO اثر میگذارند در اینجا تمام نمیشوند. برای مثال، زیردامنه و زیر فهرست را در نظر بگیرید. اینها نمونه های دیگر اجزای ساختار یک سایت هستند که بر رتبه دهی گوگل تاثیر میگذارند. با اینکه همیشه زیردامنه نمیتواند بزرگ باشد، نمونه هایی وجود دارند که استفاده از زیردامنه و یا زیر فهرست فرق میکند.

 

تفاوت بین زیر دامنه و زیرفهرست :

قبل از اینکه مزایا و معایب هر کدام از آنها برای بهینه سازی سایت را بررسی کنیم،بیایید تفاوت بینشان را توضیح دهیم.

معمولا وقتی از زیردامنه استفاده میکنید، ULR شما اینگونه خواهد بود:subdomain.domain.com 

توجه داشه باشید که قسمت"subdomain" قبل از دامنه می آید. این به گوگل و سایر کاربران میگوید که شما قسمت زیردامنه را از بقیه سایت جدا کرده اید.یک استفاده معمول از زیردامنه،برای سایتهای تجاری است که وبلاگ از بقیه قسمت ها جدا میشود و در یک زیردامنه برای خودش قرار میگیرد. مثلا blog.companysite.com . سایت هایی با این محل، معمولا آن را در یک زیردامنه جدا میکنند. مانند forum.contentsite.com.

برخلاف زیردامنه که از اسم دامنه جلوتر است، زیرفهرست ها مانند این هستند: domain.com/subdirectories

تفاوت زیادی در ترکیب نیست و به نوع محتوایی که دارید مربوط است. قانونی وجود ندارد که کی از زیردامنه استفاده کنید و کی از زیرفهرست . اگر محتوا خیلی با محتوای کلی تفاوتی نداشته باشد، از زیرفهرست استفاده کنید. برای مثال، اگر یک سایت درمورد طراحی وب دارید، میتوانید برای آموزش ها، موارد رایگان، کارهای هنریتان و غیره زیرفهرست های جدا بگذارید اما جایی که همه قالب ها و طراحی ها را میفروشید در یک دامنه جدا قرار دهید.

سئو
سئو

 

مزایای SEO از زیردامنه

سخت است که بگوییم که زیر دامنه برای SEO مناسب تر است زیرا به فاکتورهای زیادی بستگی دارد. هرچند یکی از مزایای استفاده از زیردامنه وقتی است که صفحات مختلف برای یک کلمه کلیدی دارید.

گوگل معمولا تعدادنتایج جستجو را به ازای دامنه محدود میکند مگر اینکه خیلی مرتبط باشند اما این درمورد زیردامنه صدق نمیکند. اگر یک دامنه و زیردامنه داشته باشید و 10 نتیجه مرتبط داشته باشید، معمولا گوگل فقط 2 یا 3 تا از آنها را نشان خواهد داد. درحالی که اگر 5 زیردامنه داشتید، شانس هر زیردامنه 2 یا 3 تا بود(یعنی در کل 10-15 تا). به هرحال تضمینی برای این نیست و گوگل را گول نزنید تا نتایج بیشتری از شما را نشان دهد. ممکن است کار نکند و فقط وقتتان را تلف کنید.

یکی دیگر از  مزایای زیردامنه برای SEO این است که میتوانید کلمات کلیدی خود را در زیردامنه قرار دهید. مخصوصا اگر دامنه تان کلمات کلیدی نداشته باشند، خوب است. مثلا اگر اسم دامنه تان این است: healthsomething.com اما کلی مطلب درمورد اعتیاد دارید، خوب است که یک زیر مجموعه جدا addiction.healthsomething.com در نظر بگیرید.  البته که میتوانید این را برای زیر فهرست هم استفاده کنید اما زیردامنه با کلمه کلیدی وزن بیشتری خواهد داشت.

بهینه سازی سایت
بهینه سازی سایت

زیان های SEO از زیر دامنه

مزایای زیردامنه برای SEO ملموس هستند، اما زیان هایی هم دارند. برای مثال، تنظیم و مدیریت زیر دامنه ها سخت تر است.

یک عیب دیگر، که مهمترین آنها هم میباشد، این است که زیر دامنه ها همیشه از دامنه اصلی استانداردها را به ارث نمیبرند.(مثلا اگر دامنه اصلیتان PR5 است، زیردامنه تان PR0 خواهد بود، زیرابرای گوگل هردوی آنها رابطه نزدیک ندارند.) در بسیاری از موارد این به تنهایی کافی است که این کار را رها کنید. از آنجایی که استاندارهای یکسان ندارند باید از ابتدا شروع به بهینه سازی کنید.

فواید زیرپوشه برای SEO

اگر به دنبال لیست بلندی از فواید زیرپوشه هستید، همچین لیستی وجود ندارد زیرا اصولا زیرپوشه ها فقط دو مزیت دارند.

اول، مشابه زیردامنه ها، با زیرپوشه میتوانید در ULR کلمات کلیدی داشته باشید و دوم، زیرپوشه استاندارهای دامنه اصلی را خواهد داشت. یعنی اگر سایتتان در کل خوب کار میکند، هر محتوایی در یک زیرپوشه از این اتوماتیک وار استفاده میکند درحالیکه برای زیردامنه باید همه چیز را از ابتدا آغاز کنید.

زیان های زیرپوشه برای SEO

زیان اصلی آن این است که اگر صفحه های نتایج جستجو  با صفحات شما پر شده باشند، مانع دیده شدن شما میشود. همانطور که قبلا هم اشاره کرده بودم، گوگل کلا نتایج جستجو را به ازای هر دامنه به 2 یا 3 تا محدود میکند. بنابراین اگر صفحه های بیشتری دارید که مرتبط اند، ممکن است در نتایج اصلی جستجو نشان داده نشوند.

چه موقع از زیردامنه استفاده کنیم و چه وقت از زیرفهرست؟

زیردامنه ها برای موضوعات بزرگتر مانند اینکه اگر یک سایت سلامتی دارید، خوب است که دامنه های جدا برای هر گوه بیماری درنظر بگیرید.(مثلا بیماری های قلبی، تنفسی و غیره) و برای هر بیماری جداگانه یک زیرپوشه بگذارید(مثلا حمله قلبی، آنفولانزا و غیره)

همانطور که قبلا اشاره کردم اگر سایتتان یک وبلاگ علاوه بر سایر صفحات سایتتان داشت، برای آنجا باید از زیردامنه استفاده کنید مثلا forum.doamin.com یا blog.domain.com

البته اینها فقط توصیه های کلی هستند و نباید کوکورانه از آنها تبعیت کنید.

درباره ی مدیر

علی خضرائی هستم وبمستر سایت اکسپرت سئو, 5 سال هست که در زمینه سئو فعالیت دارم

همچنین ببینید

سئو سایت شخصی

سئو سایت شخصی

یکی از زمینه های خدمات بهینه سازی سایت تیم ما سئو سایت شخصی میباشد که به …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.