خانه / آموزش سئو / چطور یک بازبینی سئو انجام دهیم

چطور یک بازبینی سئو انجام دهیم

چطور یک بازبینی سئو انجام دهیمReviewed by ali khazraei on Nov 18Rating: 5.0چطور یک بازبینی سئو انجام دهیماین آموزش که بصورت جمع بندی برای شما کاربران گرامی تهیه شده است در مورد این است که چطور یک بازبینی سئو انجام دهیم؟

این آموزش که بصورت جمع بندی برای شما کاربران گرامی تهیه شده است در مورد این است که چطور یک بازبینی سئو انجام دهیم؟

اگر کلمه "بازرسی" را با مالیات و IRS ترکیب کنید، آن وازه ترسناک خواهد شد- اما زمانی که سئو و بهینه سازی مطرح است "بازرسی" یک کلمه خوب و فعالیت بسیار بسیار ضروری است. این مقاله به شما یاد میدهد که چطور یک بازرسی سئو انجام دهید و خودتان خواهید دید که همه بازرسی ها کابوس نیستند.

 

بازبینی سئو
بازبینی سئو

 

چرا به بازرسی SEO نیاز دارید؟

زمانی که فکر میکنید که SEO چقدر وقت میگیرد، ممکن است نیبت به بیشتر وقت گذاشتن روی آن واکنش نشان دهید. این برای بسیاری از فعالیت های SEO درست است. مانند گرفتن هزاران لینک بازگشتی با کیفیت کم که نه تنها وقت شما را تلف میکند بلکه رتبه تان را هم پایین می آرود. مورد بازرسی SEO فرق میکند. بازرسی SEO مطمئنا تلف کردن زمان نیست. بله، درست است، بازرسی از یک سایت بزرگ چند روز یا حتی هفته ها وقت میگیرد اما بدون آن شما در تاریکی رها میشوید.

اساسا، مهم ترین هدف بازرسی SEO، گرفتن ایده است که تلاشهایتان باعث شده به کجا برسید. بدون این اطلاعات، از آنجایی که نمیدانید نتیجه هرکاری چیست، انجام هر فعالیت SEO درست نیست. به همین دلیل هر متخصص سئو نمیتواند بدون بازرسی SEO گاه به گاه کاری انجام دهد.

 

سایت خود را کرال کنید.

قبل از اینکه پله های آنالیز بازرسی SEO را طی کنید، باید چند قدم ابتدایی بردارید. اولین کار، کرال کردن سایتتان است. اگر قسمتی از سایتتان به موتور جستجو دسترسی نداشته باشدف خواهید فهمید. اگر همچین قسمت هایی وجود داشت، همان موقع خواهید فهمید که چرا رتبه خوبی نمی آورید- در واقع اصلا رتبه ای نمی آورند چون اصلا در لیست داده های موتورهای جستجو قرار نمیگیرند.

برای انجام یک کرال ، به یک ابزار نیاز دارید. گزینه های انتخاب ابزار بسیار گسترده هستند اما با یقین میتوانید Search Engine Spider Simulator را توصیه کنیم. این یک ابزار مستقیم است که به شما میگوید که چه چیزی از سایتتان قابل دسترس و چه چیزی غیرقابل دسترس است.

 بررسی کنید که موتورهای جستجو درمورد سایتتان چه میگویند.

کرال یک ایده کلی درمورد اینکه آیا سایتتان قابل دسترس است یا نه به شما میدهد اما این اطلاعاتی که میخواهیم نیست. این حقیقت که صفحه ای قابلیت کرال کردن دارد، همیشه به این معنی نیست که در لیست داده های موتورهای جستجو قرار دارد. بنابراین، لازم است که بررسی کنیم که کدام صفحه ها کرال میشوند.

متاسفانهف برای اینکار، باید لیست داده های گوگل، بینگ و سایر موتورهای جستجو را هک کنیم و مطمئنا این گزینه ی بادوامی نیست. کار بعدی، استفاده از ابزارهای تخصص وب است که موتورهای جستجو بصورت مجانی ارائه میدهند.  اگر با google webmaster tool یا Bing webmaster tool آشنا نیستید، باید وقت بگذارید و از آنها ساتفاده کنید. داده هایی که از آنها بدست می آورید همه چیز نیستند ولی برای شروع میتوانند یک بازرسی SEO را انجام دهند.

زمان برای بازرسی SEO واقعی

بعد از اینکه خود را با بررسی اینکه کدام قسمت های سایتتان قابل دسترس هستند و ابزارهای تخصص وب چه گزارش میدهند، میتواینیم بازرسی SEO را شروع کنیم.

بازبینی سئو در گوگل
بازبینی سئو در گوگل
بازبینی سئو در گوگل[/caption]

 

 

  1. در دسترس بودن و در فهرست بودن را آنالیز کنید.

قدم اول در این، اطمینان از این است که اتفاقی کرالرهای سایتتان را مسدود نکرده باشید.

  1. Robot.txt را آنالیز کنید.

برای چک کردن اینکه کرالرها را مسدود نکرده بشید، نگاهی به فایل های Robot.txt بیاندازید تا ببینید که آیا کاربری مسدود نشده باشد و یا قسمتی از سایتتان که باید در فهرست قرار بگیرد اشتباهی در محدودهی مسدود شده قرار گرفته باشد. میتوانید این را در خود فایل بررسی کنید یا میتوانید از ابزار متخصص وب گوگل استفاده کنید تا ببینید که کدام ULRهای لیست مسدود شده اند.

  1. خطای 404 و راهنمایی ها را بررسی کنید.

یکی دیگر از مشکلات رایج، خطاهای 404 هستند. در طی اینکه سایتتان را کرال میکنید، به این خطاها توجه کنید و اگر چیزی پیدا کردید، فورا آنها را تصحیح کنید. همانطور که میدانید، هم راهنمایی های بد وجود دارند هم خوب. بنابراین مطمئن شوید که از خوب ها استفاده میکنید(مثلا راهنمایی 301) نه بدها مانند 302، راهنمای متاریفرش، متن جاوا یا هر چیز مشابه.

  1. نقشه سایت XML را امتحان کنید.

اینها خیلی مهمند و نباید نادیده گرفته شوند. به همین دلیل هیچ بازرسی کامل بدون بررسی اینکه بدانید نقشه سایتتان به روز، قابل خواندن و کارا است، کامل نمیشود. این نقشه سایت باید شامل همه صفحاتی که واقعا در سایتتان هستند و همه سایتهایی که میخواهید فهرست شوند باشد. هر تخلفی از این قانون یک مشکل بزرگ خواهد بود. پس باید آن را پیدا کنید و همین الان برطرف کنید.

دوباره هم بررسی کنید که نقشه سایتتان در موتورهای جستجو ثبت شده است. ممکن است  بهترین نقشه سایت را داشته باشید ولی توسط موتورهای جستجو استفاده نشود. این باعث بیهودگی آن میشود.

  1. بازرسی طراحی/توسعه وب

زمانی که درباره در دسترس بودن بحث میکنیم، نمیتوانیم همچین فاکتورهای مهمی را نادیده بگیریم مانند معماری سایت، سرعت بارگذاری،استفاده از فلش/متن جاوا. معماری سایت شما مستقیما مرتبط است با در دسترس بودن آن.- هرچه منوهای بیشتری داشته باشید، دسترسی به آن سخت تر است.

اگر سایتتان زمان طولانی میبرد تا بازگذاری شود یا معمولا پایین است، این نیز برای کابران انسان و اسپایدرهای موتور جستجوف یک دکمه خاموش است، پس این مشکلات هم باید به سرعت حل شوند. فقط یک میزبان خوب پیدا کنید آنگاه مشکلاتتان حل میشود.

فلش و متن جاوا دو کابوس بزرگ هز متخصص SEO هستند. درحالیکه گاهی اوقات نمیتوان از آنها استفاده نکرد، اگر فلش یا متن جاوا وجود داشت باشدف مشکلات SEO بزرگی بوجود می آورد و بازرسی SEO باید آنها را بعنوان مشکلات سرور که نیاز به درست شدن دارند، تشخیص دهد.

علاوه بر در دسترس بودن، زمانی که یک بازرسی را انجام میدهید، در فهرست قرار نگرفتن سایت را هم باید بررسی کنید. اینجا چند راه سریع آورده شده است.

  1. تعداد صفحاتی که توسط موتورهای جستجو فهرست شده اند را بررسی کنید.

آسان ترین راه برای بررسی تعداد صفحات دریافت شده توسط یک موتور جستجوی مشخص، نوشتن این در نوار جستجو است:

Site:yoursite.com

که بجای yoursite.com نام واقعی سایتتان را میگذارید.

این روش به شما تعداد صفحات سایتتان که توسط موتورهای جستجو فهرست شده را میدهد. اگر آنها به تعداد صفحات واقعی سایتتان نزدیک باشد، خیلی خوب است زیرانشان میدهد که سایتتان با موفقیت فهرست شده است.

اگر تعداد صفحات فهرست شده بسیار کمتر از تعداد واقعی صفحات باشد، نشان میدهد که بسیاری از صفحات در دسترس نیستند و باید بررسی کنید که چرا این اتفاق افتاده است.

اگر بسیار بیشتر از تعداد واقعی صفحات باشد، نشان میدهد که محتواهای تکراری زیادی هستند که باید آنها را به سرعت حذف کنید. فقط ار site:yoursite.com&start=990 را استفاده کنید تا گوگل محتواهی تکراری را به شما گزارش دهد.

اگر وقتی که site:yoursite.com را مینویسید، چیزی پیدا نکردید، با صدای بلند فریاد بزنید زیرا معمولا یک معنی میدهد- شما از موتورهای جستجو حذف شده­اید. این بدترین جریمه ای است که یک سایت میتواند بگیرد!

 

 

 

  1. فاکتور رتبه صفحه را آنالیز کنید.

گروه فاکتورهای رتبه صفحه بزرگ و مهم است. میتوانید چند فاکتور رتبه صفحه را اضافه کنیم اما اینجا موارد اساسی آن آورده شده اند که نباید آنها را از دست بدهید:

  1. ULR سایت

ULR سایت باید استفاده از آن راحت باشد و کلمات کلیدی مرتبط هم داشته باشد و هیچ هم پوشانی هم نداشته باشد (مثلا دو ULR برای یک صفحه استفاده نشود مگر اینکه از راهنما استفاده کنید زیرا برای موتور جستجو این متن کپی شده در نظر گرفته میشود.)

  1. محتوای صفحه

محتوای صفحه خودش یک موضوع است زیرا میتوانید زمان زیادی را برای بازرسی SEO محتوایتان صرف کنید. نکته هایی که باید در نظر گرفته شوند زیادند اما مهم ترین ها عبارتند از:

آیا محتوایتان باریک است- مثلا صفحه هایی فقز با چند کلمه/ جمله دارید؟

آیا محتوایتان منحصربفرد است- مثلا سایت های دیگر در طبقه شما همین موارد را دارند یا نه؟

آیا محتوایتان از کلمات کلیدی غنی است- مثلا آیا کلمه کلیدی مورد هرفتان وزن خوبی دارد(بدون اینکه وارد کلمات کلیدی جعلی بشود)؟

آیا کلمات کلیدی شما در مکان درستی دیده میشوند- مثلا سرفصل یا ابتدای پاراگراف؟

آیا محتوای تکراری در صفحه یا سایتتان دارد- مثلا اگگر برای هر صفحه از سرفصل و پاورقی یکسان استفاده کنید نیز محتوای تکراری محسوب میشود هرچند که مثل داشتن دو مقاله کپی شده یا بیشتر نیست.

  1. لینک های خارجی

کیفیت و کمیت لینک های خارجی بسیار مهم است. به همین دلیل باید دوباره چک کنید که بیشتر از 1 لینک خارجی به ازای 500-1000 کلمه متن نداشته باشید و به سایت های معتبر لینک بشوند. البته، میتوانید لینک های خارجی را دنبال نکنید اما بازهم تضمین نمیشود زیرا همه موتورهای جستجو(حتی خود گوگل) به آن احترام میگذارد.

  1. متاتگ ها

متاتگ ها معمولا نادیده گرفته میشوند اما برای رتبه خوب اهمیت دارند. برای مثال، شاید بخواهید که مطمئن شوید که هر صفحه توضیح متای یکتا دارد. همچنین باید بررسی کنید که علامت <مقاله> با اسم صفحه ای که به آن اشاره میشود پر شده است.

  1. تصاویر، متن جاوا و غیره.

علاوه بر متن درون صفحه، باید اجزای غیر متنی را هم بررسی کنید مانند ویدیو، تصاویر، فلش، متن جاوا و یا هر چیز دیگری که صفحه شما را ترقی میدهد. تصاویر و ویدیوها باید توضیحات خوبی در alt tag داشته باشند و متن جاوا و فلش هم باید فهرست شده باشند.

  1. فاکتورهای رتبه غیر صفحه ای را آنالیز کنید.

فاکتور های روی صفحه مهمند و آنالیز آنها مطمئنا زمان زیادی میخواهد. به هرحال، فاکتور رتبه غیر صفحه ای هم مهم است اما خبر خوب این است که آنالیز آنها زیاد زمانبر نیست. اینجا چند تا از این فاکتورها آورده شده است که باید به آنها توجه کنید:

  1. تعداد و کیفیت لینک های بازگشتی

کیفیت و تعداد لینک های بازگشتی بسیار بسیار مهم است. به همین دلیل، زمانی که یک بازرسی SEO را انجام میدهید، باید اینها را هم بررسی کنید.

آیا لینک های بازگشتی شما از سایت های معتبر طبقه شما می آیند؟

آیادامنه های یکتای لینک بازگشتی دارید یا فقط لینک های شما از یکی دو تا دامنه یکتا می آیند؟

آیا لینک های بازگشتی سمی دارید(مثلا لینک از سایت های بد/جعلی)؟

آیا لینک بازگشتی بدون دنبال کننده دارید(باید داشته باشید، اگر ندارید خیلی مشکوک است)؟

آیا لینک بازگشتی کلمات کلیدی را در متن انکر دارد و آیا این کلمات کلیدی با هم متفاوتند؟

اگر مقدار زیادی لینک بازگشتی داردی، زمان زیادی برای آنالیز آنها لازم دارید. برای راحت تر شدن کارتان،به یک ابزار بررسی لینک بازگشتی نیاز دارید.

  1. موقعیت با خدمات رتبه دهی مشخص

حتی اگر سایتتان پروفایل لینک بازگشتی خوبی داشته باشد به این معنی نیست که سایتی با رتبه خوبی داشته باشید. علاوه بر رتبه شما در گوگل و سایر موتورهای جستجو، فاکتور دیگری که بایدبرای موقعیت خود در وب در نظر بگیرید، معتبر بودن خدمات سرویس دهی مانند Alexa، PR، صلاحیت صفحه، صلاحیت دامنه و غیره،است. برای اطلاعات بیشتر درمورد خدامت رتبه دهیف به همین مقاله مراجعه کنید.

  1. حضور در رسانه های اجتماعی

رسانه های اجتماعی مانند توییتر، فیسبوکفSlideShare، Pinterest و سایر شبکه های اجتماعی ( و بعضی از بوک مارک های اجتماعی) شاخص خوبی برای شهرت سایتتان هستند. اگر به خوبی آنها را دنبال میکنید و تعداد زیادی نوشته داریدف امتیاز مثبت یزگی است.

  1. خود را در رقابت مقایسه کنید.

در نهایت، آخرین مرحله در بازرسی SEO باید خودتان را با رقیبانتان مقایسه کنید. این نیز یک مرحله زمان بر است مخصوصا اگر رقبای زیادی داشته باشید اما نباید آن را نادیده بگیرید. برای اینکه یاد بگیرید که چطور رقابت خود را آنالیز کنید، این مقاله را بررسی کنید.

این بازرسی SEO مسلما زمان زیادی میگیرد اما بیهوده نیست. شما از ساعت های کار معنی دار، اطلاعات با ارزشی را بدیت خواهید آورد. اکنون همه نتایجی که از بازرسی گرفته اید را بنویسید و فایل آن را در جای امنی بگذارید تا زمانی که تصمیم گرفتید یک بازرسی دیگر در آینده انجام دهید، با آین مقایسه کنید مثلا، هر ماه یکبیار یا هر سه ماه یکبار زیرا از راه خواهید فهمید که چکار میکنید و خود را از مشکلات حفظ خواهید کرد.

درباره ی مدیر

علی خضرائی هستم وبمستر سایت اکسپرت سئو, 5 سال هست که در زمینه سئو فعالیت دارم

همچنین ببینید

سئو سایت شخصی

سئو سایت شخصی

یکی از زمینه های خدمات بهینه سازی سایت تیم ما سئو سایت شخصی میباشد که به …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.