خانه / آموزش سئو / بهینه سازی سایت برای موبایل

بهینه سازی سایت برای موبایل

نه تنها طراحان سایت و تولیدکنندگان آن بلکه هرکسی که بخواهد بازار جستجوی موبایل را دردست بگیرد، باید با تغییرات وب، استراتژی ها و تاکتیک هایش را تغییر دهد. جستجوی موباید یک قسمت دائما در حال رشد بازار است و این خبر خوبی است. هرچند که جستجوی موبایل قوانین خودش را دارد که با قوانین سنتی جستجوی صفحه کامپیوتر متفاوت است. به همین دلیل اگر نمخواهید جستجوی موبایل را از دست بدهید، باید خود را با نیازهای آن تطبیق دهید. در اکسپرت سئو ما به شما آموزش میدهیم که چگونه سایت خودتون رو برای موبایل بهینه سازی کنید. اینجا چند قانون خیلی مهم درمورد بهینه کردن برای جستجوی موبایل آورده شده است:

بهینه سازی سایت برای موبایل

  • جستجوهای موبایل از کلمات/عبارات کلیدی کوتاه تری استفاده میکنند.

کاربران موبایل عبارات کلیدی کوتاه تر و یا فقط کلمات کلیدی را جستجو میکنند. حتی موبایل­های دارای  صفحه کلید QWERTY برای نوشتن متون طولانی خیلی سخت هستند و به همین دلیل جستجوگران موبایل، در جستجوهایشان بسیار خلاصه هستند. بیشتر اوقات عبارت جستجو شده محدود به یک یا 2 کلمه است. به عنوان نتیجه،  اگر ریتبه خوبی در عبارت های کوتاه نگیرید(متاسفانه اینها رقابت بیشتری دارند) ترافیک زیادی از موبایل را از دست خواهید داد.

  • جستجوهای موبایل معمولا جستجوهای محلی هستند.

کاربران موبایل معمولا چیزهای محلی را جستجو میکنند. علاوه بر عبارات کلیدی کوتاه تر، جستجوگران محلی موبایل نیز هدف گیری میشوند. فهمیدن آن آسان است- زمانی که یک کاربر در خیابان ایستاده است و به دنبال مکانی برای غذا خوردن میگردد، معمولا به دنبال جایی در همسایگیش است نه در گوشه ی دیگر دنیا. جستجوهایی مانند “پیتزا خیابان 5ام” بسیار معمول هستند که باعث میشوند تمرکز بر جستجوهای محلی حتی مهم تر بشوند.

سئو سایت

  • قوانین کنونی داده در جستجوس موبایل

نتایج فوتبال، اخبار، هواشناسی، اطلاعات مالی جزء معمولترین جستجوهای موبایل هستند. موضوعات و طبقات اصلی که کاربران موبایل ترجیح میدهند محدود هستند و حول مکانهایی برای غذا و یا خرید، نتایج ورزش، اخبار، شرایط آب و هوایی، اطلاعات بازار و موضوعات مشابه دیگر که زمان و مکان کلیدهای اصلی آنهاست، میچرخد. اگر سایت شما جزء یکی از این طبقه هاست، پس واقعا نیاز دارید که آن را بهینه کنید زیرا اگر سایت شما با موبایل دوست نباشد، شانس اینکه ملاقات کنندگان را از دست داد بدهید را دارید. حتی میتوانید دو مدل سایت جدا از هم داشته باشید- یکی برای جستجوگران کامپیوتر و یکی برای جستجوگران موبایل.

  • در جستجوی موبایل رتبه 10 در واقع رتبه 3 است.

کاربران از این متنفرند که صفحات جستجو را تا آخر نگاه کنند و یا دکمه بعدی، بعدی، بعدی را بزنند. جستجوگران کامپیوتری نیز علاقه ای به نگاه کردن به کل لیست ندارند ولی این محدوده برای جستجو در موبایل خیلی کمتر است. یک صفحه یا 10 نتیجه جستجو در یک نمای کامپیوتر جا میگیرد ولی در یک موبایل ممکن است به 2 قسمت یا بیشتر تقسیم شود. بنابراین در جستجوی موبایل، بهترین شماره 10 وجود ندارد بلکه بیشتر 4 و یا حتی 3 است زیرا 3 یا 4 مکان اول در صفحه اول قرار دارند و بدون نیاز به رفتن به صفحه بعد، شانس بالاتری برای جلب توجه دارند. اگر میخواهید سئو سایت شما بخوبی انجام شود با ما تماس بگیرید.

سئو

  • سایت موافق با موبایل خود را توسعه دهید.

سایت خود را در یک موتور جستجوی اصلی، درگاه موبایل و کتاب راهنما، ثبت کنید. اگر ملاقات کنندگان شما از گوگل و موتورهای جستجوی اصلی دیگر بیایند عالی است اما اگر میخواهید ترافیک بیشتری بگیرید، موتورهای جستجوی موبایل، درگاه های موبایل و کتاب های راهنما بهتر هم هستند. برای الان، این منابع موبایل برای گرفتن ترافیک به خوبی کار میکنند، پس آنها را نادیده نگیرید. خیلی کم اتفاق می افتد که یک کاربر موبایل از گوگل استفاده نکند و به درگاهی که میشناسد برود. اگر سایت شما با این درگاه فهرست بندی شده باشد، کاربر مستقیما از آنجا به سایت شما می آید نه از یک موتور جستجو. حالت با کتاب راهنما نیز مشابه است. مثلا اگر سایت پیتزا فروشی را بهسنه کرده باشید، باید آن را در همه راهنماهای پیتزا فروشی ها و یا کلا در لیست رستوران های مکان خود، ثبت کنید.

  • استاندارهای موبایل را دنبال کنید.

استاندارهای موبایل متفاوتند و اگر میخواهید سایتتان عنکبوتی بشود، باید با انها کنار بیایید. برای دیدن استاندارهای موبایل، guidelines of W3C را نگاه کنید. حتی اگر سایتتان مطابق استاندارهای موبایل نیست هم در لیست نتایج جستجو دیده میشود اما توسط موتورهای جستجو جابه جا میشود  و نتایج بسیار شوکه کننده خواهند بود. انتقال دهنده ها سایت را به مدل موبایل تغییر میدهند اما این از روش پیچیده ای انجام میشود و نتیجه واقعا غیر قابل باور و هر چیزی به جز موافق با موبایل، خواهد بود.

بهینه سازی سایت

  • txt را فراموش نکنید.

Meta.txt یک فایل مخصوص است که مختصرا اجزای سایت خود را توصیف میکنید و به عامل کاری خود در بهترین نمونه آن اشاره میکنید. اسپایدرهای موتورهای جستجو مستقیما فایل های meta.txt را فهرست بندی میکنند، بنابراین اگر مابقی سایتتان غیر قابل دسترسی است، باز هم در نتایج جستجو قرار خواهید گرفت. Meta.txt مشابه robot.txt در کامپیوتر است اما با metatag ها هم شباهت داردزیرا میتوانید اجزایی در آن قرار دهید (همانطور که با توضیح و کلمات کلیدی metatag انجام دادید.). فرم فایل meta.txt محدود در : است( مانند مدل robot.txt). هر بخش از فایل ترکیب <fieldname>:<value> را دارد. یکی از مزیت های meta.txt  این است که به آسانی توسط انسان و یا موتور جستجو تجزیه میشود.

  • برای جستجوهای موبایل صفحات طولانی نگذارید.

از متنهای کوتاه تر استفاده کنید زیرا کابران موبایل برای خواندن متن طولانی وقت ندارند. قبلا هم اشاره کردیم که کاربران موبایل علاقه ای به خواندن عبارات طولانی ندارند. پس، آنها صفحات طولانی را حتی کمتر هم دوست دارند!  به همین دلیل اگر میتوانید یک مدل مخصوص و کوتاه تر از سایتتان برای موبایل بسازید، عالی میشود. صفحات کوتاه به این معنی نیست که باید کلمات کلیدی خود را کنار بگذارید. کلمات کلیدی برای جستجوی موبایل بسیار حیاتی هستند بنابراینن آنها را حذف نکنید ولی همه چیز را هم کلمه کلیدی نکنید.

  • پیش بینی جستجو برای جستجوگران موبایل آشنا است.

از عباراتی که در پیش بینی جستجو معمول هستند استفاده کنید. پیش بینی جستجو برای کاربران موبایل رایج است زیرا تلاش نوشتن کمتری میخواهد. به همین دلیل اگر کلمات کلیدیتان در بین نتایج جستجوی قابل پیش بینی باشد، شانس شما را برای پیدا شدن طیاد میکند. درست است که کلمات کلیدی قابل پیش بینی با زمان تغییر میکنند و همیشه نمیتوانید آنها را دنبال کنید، اما حداقل باید یک امتحان کنید.

  • سایت خود را در یک دستگاه موبایل از قبل ببینید.

همیشه بررسی کنید که سایتتان در یک موبایل چگونه دیده میشود. با وجود تعدا زیاد موبایل و اندازه صفحه های مختلف، غیر ممکن است که سایتتان را روی همه دستگاه ها بررسی کنید اما اگر بتوانید آن را روی یکی دو تا از مهم ترین موبایل ها ببینید، بهتر از هیچ است. حتی اگر از موتورهای جستجو ملاقات کننده داشته باشید، اگر سایتتان بدشکل باشد، همه آنها فرار خواهند کرد. جابه جایی یکی از دلایلی است که سایت بدشکل میشود، بنابراین ایده خیلی خوبی است که بجای اینکه به موتورهای جستجو تکیه کنید تا آنها را جابجا کند و طراحی آن شبیه یک کابوس شود، سایت خود را موافق با موبایل کنید.

جستجوی موبایل نسبتا جدید است اما یک شرط امن است که یک پیشرفت زیاد در آینده میکند. اگر مظمئن نیستید که سایتتان به بهینه شدن برای یک دستگاه موبایل نیاز دارد یا نه، از ابزار تحقیق کلمه کلیدی Adword استفاده کنید تا ظرفیت موبایل برای یک کلمه کلیدی خاص را مشخص کنید. اگر ظرفیت بالا بود و یا یک کلمه کلیدی به خوبی در قسمت جستجو عمل میکرد، زمان و تلاش بیشتری برای بهینه کردن آن صرف کنید.

درباره ی مدیر

علی خضرائی هستم وبمستر سایت اکسپرت سئو, 5 سال هست که در زمینه سئو فعالیت دارم

همچنین ببینید

گوگل آنالیتیک چیست

گوگل آنالیتیک چیست

گوگل آنالیتیک چیستReviewed by نویسنده on Nov 7Rating: 5.0خب سلام میکنم خدمت شما دوستداران علم …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.